Sari la conținutul principal
Acasă

021 252 0356

Main navigation

  • Cum putem ajuta
    • Avocatură de business
    • Insolvență și Reorganizare
    • Litigii
    • Sustenabilitate și ESG
  • Informații utile
    • Articole
    • Publicații
    • Dosare în instanță
    • Întrebări și Răspunsuri
    • Testimoniale
    • Cariere
  • Despre noi
    • Incluziune și Diversitate
    • Responsabilitate Socială
    • Premii & acreditări
User account menu
  • Contact
  • Log in

Breadcrumb

  1. Acasă

Rolului administratorului judiciar și al lichidatorului

Profile picture for user Lavinia DINU
De Lavinia DINU , 30 iunie, 2025
Rolul administratorului si al lichidatorului

Rolul administratorului judiciar și al lichidatoruluil în acest proces complex, asigură atât salvarea viabilă a companiilor, cât și recuperarea creanțelor creditorilor. O întărire a atribuțiilor lor este esențială pentru a identifica și valorifica eficient activele, dar și pentru a combate practicile abuzive care pot submina integritatea procedurilor de insolvență. Procedurile de insolvență, fie ele de reorganizare sau faliment, sunt adesea obstrucționate de lipsa de cooperare a debitorilor, de tentative de fraudă sau de ascundere a activelor. Fără instrumente adecvate, administratorii judiciari și lichidatorii se confruntă cu dificultăți semnificative în recuperarea patrimoniului și distribuirea echitabilă a acestuia către creditori. O legislație mai robustă ar crește rata de recuperare a creanțelor, ar descuraja frauda și ar contribui la o piață mai corectă și mai transparentă.

Eficiența procedurii de insolvență depinde în mare măsură de capacitatea de a identifica rapid și de a valorifica la justa valoare toate bunurile debitorului. Iată ce modificări ar putea consolida acest aspect:

• Acces extins la baze de date: administratorii și lichidatorii ar trebui să beneficieze de acces direct și neîngrădit la toate bazele de date publice și private relevante (ex: ANAF, cartea funciară, Registrul Comerțului, evidențele bancare, Registrul Garanțiilor Reale Mobiliare, datele de la instituțiile de înregistrare a vehiculelor și a altor bunuri mobile). Acest acces rapid ar reduce semnificativ timpul și costurile de identificare a activelor.

• Posibilitatea de a solicita date suplimentare: atunci când informațiile existente sunt insuficiente, ar trebui să li se acorde dreptul de a solicita, direct și obligatoriu, orice date relevante de la terți (ex: bănci, instituții financiare, societăți de asigurări, parteneri de afaceri ai debitorului), sub sancțiunea unor amenzi severe pentru refuz.

• Mecanisme simplificate de ridicare a secretului bancar: în cazurile justificate de suspiciuni de fraudă sau ascundere de bunuri, procesul de ridicare a secretului bancar ar trebui simplificat și accelerat, prin obținerea rapidă a acordului instanței.

• Puteri sporite de investigație: acordarea unor competențe suplimentare pentru efectuarea de investigații patrimoniale complexe, inclusiv prin angajarea de experți internaționali sau detectivi privați, cu costurile acoperite din masa credală, dar cu aprobarea instanței.

• Prioritizarea vânzărilor rapide: introducerea unor proceduri simplificate și accelerate pentru vânzarea activelor perisabile sau a celor a căror valoare se depreciază rapid, chiar și înaintea întocmirii tabloului definitiv al creanțelor, pentru a maximiza recuperarea.

Combaterea practicilor abuzive și a fraudei

Integritatea procedurii este adesea amenințată de acte frauduloase sau abuzive comise de debitori sau de persoane afiliate. Pentru a contracara aceste practici, sunt necesare măsuri decisive:

• Răspunderea administratorului special/debitorului extinsă: clarificarea și, acolo unde este necesar, extinderea răspunderii administratorului special sau a organelor de conducere ale debitorului pentru fapte comise anterior deschiderii procedurii, dar care au avut un impact negativ asupra patrimoniului.

• Acțiuni în anulare și recuperare mai eficiente: simplificarea și accelerarea exercitării acțiunilor în anularea actelor frauduloase sau a celor încheiate în detrimentul creditorilor (acțiunile pauliane), permițând administratorului/lichidatorului să le introducă mai rapid și cu mai puține impedimente procedurale.

• Sancțiuni mai severe pentru necooperare: majorarea amenzilor civile și penale pentru nefurnizarea de informații, ascunderea de documente sau pentru orice formă de obstrucționare a activității administratorului judiciar/lichidatorului.

• Acces la informații transfrontaliere: dezvoltarea unor mecanisme de cooperare internațională mai eficientă pentru recuperarea activelor ascunse în jurisdicții străine, inclusiv prin facilitarea recunoașterii hotărârilor judecătorești românești în alte state.

• Reglementarea tranzacțiilor: o analiză mai strictă și o reglementare clară a tranzacțiilor încheiate între societăți din același grup sau cu persoane afiliate înainte de deschiderea procedurii, pentru a preveni scoaterea activelor din patrimoniul debitorului.

Întărirea rolului administratorului judiciar și al lichidatorului nu înseamnă acordarea unor puteri discreționare, ci dotarea acestor profesioniști cu instrumentele necesare pentru a-și îndeplini mandatul legal cu maximă eficiență. Un cadru legislativ modernizat, care le oferă soluții suplimentare pentru identificarea și valorificarea activelor, precum și pentru combaterea fermă a practicilor abuzive, va duce la creșterea gradului de recuperare a creanțelor, la descurajarea fraudei și, în cele din urmă, la o piață economică mai sănătoasă și mai credibilă. Investiția în eficiența procedurilor de insolvență este o investiție în stabilitatea economică generală.

Ce alte măsuri considerați esențiale pentru a sprijini munca administratorilor judiciari și a lichidatorilor în România?

 

Tags

  • AvocaturaDeBusiness
  • drept comercial
  • administrator
  • lichidator(45)
  • business
  • Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii

Comments

Ultimele articole

Rolului administratorului judiciar și al lichidatorului

30 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Impactul noilor reglementări fiscale

29 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Protejarea mărcilor și designurilor

28 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Cadrul legal al răspunderii în contextul Legii 31/1990

27 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Telemunca și munca hibrid

26 iunie, 2025 , Lavinia DINU
mai multe

Abonează-te

  • Romanian
  • English

Ai întrebări? Sună-ne la +4 021 252 0356 sau trimite-ne un e-mail: contact@popsiasociatii.ro .

 

Subsol

  • Termeni & Condiții
  • Politica de cookie-uri
  • Politica de confidențialitate
  • Contact
© 2024, Societatea Civilă de Avocați "Pop & Asociații"