Sari la conținutul principal
Acasă

021 252 0356

Main navigation

  • Cum putem ajuta
    • Avocatură de business
    • Insolvență și Reorganizare
    • Litigii
    • Sustenabilitate și ESG
  • Informații utile
    • Articole
    • Publicații
    • Dosare în instanță
    • Întrebări și Răspunsuri
    • Testimoniale
    • Cariere
  • Despre noi
    • Incluziune și Diversitate
    • Responsabilitate Socială
    • Premii & acreditări
User account menu
  • Contact
  • Log in

Breadcrumb

  1. Acasă

⚖️ OUG nr. 31/2025

Profile picture for user Lavinia DINU
De Lavinia DINU , 15 iunie, 2025
Urbanism

O Revoluție Procedurală în Urbanism și Construcții

Simplificare administrativă, digitalizare și viteză în avizarea investițiilor 

Într-un mediu birocratic, Ordonanța de Urgență nr. 31/2025 promite să redeseneze harta procedurală a urbanismului și construcțiilor în România. Sub deviza „simplificare, digitalizare, accelerare”, actul normativ introduce modificări de fond și de formă ce vizează proceduri-cheie din materia autorizării construcțiilor, cu scopul declarat de a sprijini investițiile – în special cele strategice și cu impact major asupra dezvoltării urbane. 

🧭 Contextul legislativ și necesitatea intervenției 

Adoptarea OUG 31/2025 vine în continuarea unui demers sistematic de reformă început odată cu Codul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor (în dezbatere publică încă din 2023), dar și ca răspuns la angajamentele asumate de România prin PNRR și în fața investitorilor strategici. 

📌 Problema-cheie: în practică, autorizarea unei investiții majore poate dura între 12 și 36 de luni, perioadă în care documentațiile se plimbă între primării, consilii județene, Ministerul Culturii, Agenții de Mediu, Inspectorate etc. Ordonanța vizează deblocarea acestui circuit al avizelor. 

🔍 Ce aduce nou OUG nr. 31/2025? – Simplificare pe trei direcții majore 

 Digitalizarea și automatizarea fluxului decizional 

  • Introducerea Platformei Naționale de Urbanism și Construcții – un sistem informatic unic prin care toate avizele, acordurile și autorizațiile se vor emite exclusiv în format electronic, cu trasabilitate completă.
  • Eliminarea obligativității depunerii documentației fizice în format printat.
  • Termene procedurale prescrise și automatizate – dacă autoritatea nu răspunde în termen, funcționează principiul tăcerii pozitive (cf. art. 7 OUG 31/2025). 

 Reducerea etapelor administrative și centralizarea avizării 

  • Comisia unică de avizare la nivel județean sau metropolitan, care înlocuiește mai multe avizatori individuali.
  • Certificatul de urbanism se eliberează în maximum 15 zile lucrătoare, sub sancțiunea nulității actelor ulterioare.
  • Simplificarea documentației pentru construcțiile de interes public sau cele rezidențiale sub 500 mp. 

 Accelerarea investițiilor strategice 

  • Procedură specială pentru proiectele cu caracter strategic național, regional sau local (conform unui registru unic al proiectelor prioritare, gestionat de MDRAP).
  • Exproprierea pentru cauză de utilitate publică se poate declanșa simultan cu autorizarea lucrărilor, nu doar anterior, cum se prevedea anterior în Legea nr. 255/2010.
  • Validarea documentațiilor urbanistice (PUZ/PUD) prin aviz tacit dacă autoritățile nu emit decizia în termen de 45 zile. 

 Termeni juridici esențiali introduși sau modificați 

  • „Investiție de interes strategic” – definită în raport cu criterii cumulative: valoare peste pragurile prevăzute de Legea achizițiilor publice, impact asupra mobilității urbane, locuințelor sau infrastructurii verzi.
  • „Acord integrat de dezvoltare urbană” – nou instrument legal de colaborare public-privat între UAT-uri și investitori.
  • „Aviz de oportunitate extins” – fuzionează funcțiile avizului de oportunitate clasic cu cel al etapei de reglementare zonală. 

⚠️ Riscuri și observații juridice 

Ca orice ordonanță adoptată de urgență, OUG 31/2025 se expune: 

  • posibilelor excepții de neconstituționalitate pentru afectarea autonomiei locale (art. 120 alin. (1) din Constituție), 

  • unor conflicte de competență între UAT-uri și comisiile județene de urbanism, 

  • provocărilor de implementare digitală efectivă în lipsa unei infrastructuri IT mature în toate județele. 

🏗️ Concluzie: un nou model de urbanism administrativ? 

Ordonanța nr. 31/2025 este, fără îndoială, un pas curajos în direcția unei administrații mai agile,transparente și prietenoase cu mediul investițional. Rămâne de văzut dacă autoritățile locale și regionale vor avea capacitatea operațională și tehnologică de a aplica aceste modificări într-un mod coerent și uniform. 

📌 Pentru investitori, dezvoltatori imobiliari și autorități locale, este esențial să înțeleagă impactul juridic imediat al noilor reguli și să-și ajusteze strategiile, contractele și documentațiile urbanistice în consecință. 

📞 Pentru o analiză personalizată sau consultanță privind implementarea noilor proceduri de urbanism și construcții, echipa noastră de avocați specializați în drept administrativ, urbanism și investiții este la dispoziția dumneavoastră. 

 

Tags

  • OUG nr. 31/2025
  • urbanism
  • drept comercial
  • InvestitiiSigure
  • consultantajuridica
  • avocatura de business
  • Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii

Comments

Ultimele articole

⚖️ OUG nr. 31/2025

15 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Due Diligence - Strategie de creștere și conformitate ESG

11 iunie, 2025 , Gabriel POP

Analiză juridică a procedurilor și obligațiilor pentru angajatorii din România

10 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Impactul procedurii de concordat preventiv în salvarea afacerilor mici și mijlocii

7 iunie, 2025 , Lavinia DINU

Răspunderea personală a administratorilor în insolvență

6 iunie, 2025 , Maria POP
mai multe

Abonează-te

  • Romanian
  • English

Ai întrebări? Sună-ne la +4 021 252 0356 sau trimite-ne un e-mail: contact@popsiasociatii.ro .

 

Subsol

  • Termeni & Condiții
  • Politica de cookie-uri
  • Politica de confidențialitate
  • Contact
© 2024, Societatea Civilă de Avocați "Pop & Asociații"